Ansiomerkit

Hengitysliitolla on kultainen ja hopeinen ansiomerkki. Ansiomerkissä on punainen silmu-merkki valkoisella pohjalla. Emaloitua runko-osaa ympäröi kultainen tai hopeinen köysikehys. Merkin halkaisija on 15 mm ja köysikehys on 2 mm leveä. Ansiomerkkeihin liittyy kunniakirja, joka lähetetään ansiomerkin mukana.

Ansiomerkin myöntämisperusteet

Ansiomerkki voidaan myöntää henkilölle, joka on toiminut ansiokkaasti Hengitysliiton ja sen jäsenyhdistysten hyväksi.
Kultainen ansiomerkki voidaan myöntää 20 vuoden ja hopeinen ansiomerkki 6 vuoden ansiokkaasta toiminnasta Hengitysliiton ja sen jäsenyhdistysten hyväksi.

Ansiomerkistä päättäminen

Ansiomerkit myöntää liittohallitus jäsenyhdistysten esityksestä. Päätökset tehdään kaksi kertaa vuodessa. Hakemukset toimitetaan liittohallitukselle osoitettuna keskustoimistoon elokuun ja tammikuun loppuun mennessä. (Käytännössä liittohallitus käsittelee ansiomerkkianomuksia jokaisessa kokouksessaan ja anomuksia voi lähettää ympäri vuoden.)

Ansiomerkin käyttö

Ansiomerkkiä käytetään vasemmassa rintapielessä liiton ja sen jäsenyhdistysten juhlatilaisuuksissa. Ansiomerkkiä ei käytetä virallisten kunniamerkkien kanssa.

Luettelo ansiomerkin saajista

Liiton keskustoimisto pitää luetteloa numeroitujen ansiomerkkien saajista. Liitto kustantaa ansiomerkit.

Ansiomerkkisääntöjen hyväksyminen

Liittohallitus on hyväksynyt nämä säännöt 12.12.2008. Ne korvaavat liittohallituksen 11.3.1968 hyväksymät ansiomerkkisäännöt.

Ansiomerkkihakemuslomake on Kilta-ohjelman lomakkeissa.