Liikunta

• Liikuntaosiossa on vinkkejä yhdistyksen liikuntatoiminnan kehittämiseen, lisämateriaalia löydät täältä.
  • Tietoa KKI-liikuntatuista löydät täältä.
  • Pirkanmaalla toimivasta Hengitä ja hengästy -hankkeesta lisätietoa täältä.

Liikkuva yhdistys – liikunnan itsearviointi

Jokainen hengitysyhdistys voi käynnistää liikunnan itsearvioinnin itse. Itsearvioinnin tekeminen etenee seuraavasti:

1. Kerro yhdistyksesi puheenjohtajalle innostuksesta itsearvioinnin tekemiseen
  2. Viekää idea hallituksen kokoukseen, esitelkää mistä on kyse (esittelydiat ja Liikkuva yhdistys - esittelyvideo alla)
  3. Sopikaa kuka vie kartoitusta eteenpäin yhdistyksessä:
    a) Ketkä täyttävät itsearvioinnin (sähköisesti täytettävä ja tulostettava)
    b) Miten ja koska arviointi tehdään
    c) Kuka kokoaa tulokset/yhteenvedon (Excel ja tulostettava)
    d) Tulosten esittely hallituksen kokouksessa (yhteenvedon välilehti)
    e) Kehittämistyön aikataulu kokonaisuudessaan

4. Päättäkää hallituksessa jatkosuunnitelmista ja kehitettävistä asioista (tulostettava ja sähköisesti täytettävä jatkosuunnittelulomake)
5. Kirjatkaa asiat muistiolle (tulostettava ja sähköisesti täytettävä)

Hanke koulutti yhteensä 26 Liikkuva yhdistys -valmentajaa, jotka auttavat yhdistystäsi mielellään. Katso alla olevalta videolta Liikkuva yhdistys-valmentajan terveiset ja kokemukset itsearvioinnista. Myös liikunnan asiantuntija Veera Farin, veera.farin@hengitysliitto.fi on tukenanne. Olkaa rohkeasti yhteydessä!

Happiliikkuja -ryhmät

Oy AGA ab kiittää neljän vuoden Happiliikkuja-yhteistyöstä!

Valitettavasti Oy AGA ab:llä ei ole enää mahdollisuuksia jatkaa liikuntaryhmien taloudellista tukemista syksystä 2018 alkaen. Verkkosivu www.happiliikkuja.fi jatkaa toimintaansa kuitenkin Oy AGA Ab:n ylläpitämänä.

Tärkeää tietoa yhdistyksille:
1) Yhdistykset päättävät itse, jatkavatko liikuntaryhmiä omalla kustannuksellaan ja samalla sitoutuvat hoitamaan liikuntaryhmiin liittyvän rahaliikenteen itse. Tämä sisältää tilavuokrien ja laskujen maksut sekä ohjaajapalkkioiden maksut ohjaajalle verokortilla.
2) HUOM! Liikuntaryhmien nimi tulee muuttaa, eikä niissä saa enää käyttää nimeä Happiliikkujat. Ehdotamme ryhmän nimen vaihtamista esimerkiksi Hengitä ja hengästy – ryhmäksi tms.
3) Yhdistykset voivat käyttää tai hakea Hengitysliitosta Toimintatonni-rahaa kyseisen liikuntaryhmän kuluihin. Mikäli liikuntaryhmää ylläpidetään jatkossa Toimintatonnilla, tulee rahaliikenne hoitaa Toimintatonnin ohjeiden mukaisesti. Lisätietoa Toimintatonnista.

Kiitos kaikille aktiivisesta osallistumisesta hengityssairaiden ja heidän läheistensä liikunnan edistämiseen!