Liikunta

• Liikuntaosiossa on vinkkejä yhdistyksen liikuntatoiminnan kehittämiseen, lisämateriaalia löydät täältä.
  • Tietoa KKI-liikuntatuista löydät täältä.
  • Pirkanmaalla toimineesta Hengitä ja hengästy -hankkeesta lisätietoa täältä.

Liikkuva yhdistys – liikunnan itsearviointi

Jokainen hengitysyhdistys voi käynnistää liikunnan itsearvioinnin itse. Itsearvioinnin tekeminen etenee seuraavasti:

1. Kerro yhdistyksesi puheenjohtajalle innostuksesta itsearvioinnin tekemiseen
  2. Viekää idea hallituksen kokoukseen, esitelkää mistä on kyse (esittelydiat ja Liikkuva yhdistys - esittelyvideo alla)
  3. Sopikaa kuka vie kartoitusta eteenpäin yhdistyksessä:
    a) Ketkä täyttävät itsearvioinnin (sähköisesti täytettävä ja tulostettava)
    b) Miten ja koska arviointi tehdään
    c) Kuka kokoaa tulokset/yhteenvedon (Excel ja tulostettava)
    d) Tulosten esittely hallituksen kokouksessa (yhteenvedon välilehti)
    e) Kehittämistyön aikataulu kokonaisuudessaan

4. Päättäkää hallituksessa jatkosuunnitelmista ja kehitettävistä asioista (tulostettava ja sähköisesti täytettävä jatkosuunnittelulomake)
5. Kirjatkaa asiat muistiolle (tulostettava ja sähköisesti täytettävä)

Hanke koulutti yhteensä 26 Liikkuva yhdistys -valmentajaa, jotka auttavat yhdistystäsi mielellään. Katso alla olevalta videolta Liikkuva yhdistys-valmentajan terveiset ja kokemukset itsearvioinnista. Myös liikunnan asiantuntija Veera Farin, veera.farin@hengitysliitto.fi on tukenanne. Olkaa rohkeasti yhteydessä!

Tärkeintä on lähteminen!

Siirrymme jälleen talviaikaan sunnuntaina 27.10.2019. Perinteinen Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä. Kampanjalla kannustetaan yhdessä kumppaneiden, kuten apteekkien kanssa hengityssairaita, heidän läheisiään ja hengitysterveydestään kiinnostuneita ihmisiä käyttämään talviajan tuoma lisätunti liikuntaan ja omasta terveydestä huolehtimiseen. Oma aktiivinen ote ja liikunta on tärkeä osa monien hengityssairauksien hoitoa ja kuntoutusta.

Teemme kampanjaan ”Lähtöpistekortin”, johon kannustamme ihmisiä keräämään liikkumiskertoja. Aina kun lähtee liikkumaan, voi merkitä korttiinsa lähtöpisteen. Kun kerää 31 lähtöpistettä, ja ilmoittaa ne Hengitysliiton verkkosivuille, osallistuu arvontaan. Teemme myös kampanja-julisteita. Yhdistykset voivat tilata kortteja ja julisteita Hengitysliitosta ja jakaa erilaisissa tapahtumissa. Leikkimielinen kisailu on käynnissä lokakuun ajan.

Tarkemmat ohjeet ja materiaalien tilauslomake ovat saatavilla elokuun alussa.

Hengästyttävän hauskan liikunnan puolesta!

Janne Haarala
Hengitysliitto ry
janne.haarala@hengitysliitto.fi

Happiliikkuja -ryhmät

Oy AGA ab kiittää neljän vuoden Happiliikkuja-yhteistyöstä!

Valitettavasti Oy AGA ab:llä ei ole enää mahdollisuuksia jatkaa liikuntaryhmien taloudellista tukemista syksystä 2018 alkaen. Verkkosivu www.happiliikkuja.fi jatkaa toimintaansa kuitenkin Oy AGA Ab:n ylläpitämänä.

Kiitos kaikille aktiivisesta osallistumisesta hengityssairaiden ja heidän läheistensä liikunnan edistämiseen!