Vertaistoiminta

Vertaistuki on voimaa meistä

Vertaistuki on samankaltaisessa elämäntilanteessa tai -vaiheessa elävien ihmisten ihmissuhteiden muoto. Sen kulmakiviä ovat kohtaaminen, kokemuksellisuus, osallistujien keskinäinen tasa-arvo, vastavuoroisuus sekä kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen. Vertaistuki on kokemusten jakamista, kuuntelemista, tukea ja kannustusta. Vertaiset välittävät toisilleen kokemustietoa ja käytännön vinkkejä arkisen selviytymisen tueksi. Oman tilanteen vertaaminen muiden samaa sairautta sairastavien tilanteeseen saattaa antaa uutta puhtia selviytyä kiperästäkin tilanteesta.

”Vertainen ymmärtää jo puolesta sanasta mitä tarkoitan ja miltä minusta tuntuu”. Parhaimmillaan vertaistoiminta tuo uutta sisältöä elämään ja laajentaa sosiaalisia ympyröitä. Se voi myös auttaa voittamaan sairauden tuomista rajoituksista tai kivuista johtuvaa eristäytymistä ja yksinäisyyttä. Kokemusten vaihto vertaisryhmässä saattaa innostaa osallistujia vaikuttamaan yhdessä juuri heille tärkeiden asioiden tai palvelujen puolesta. Esimerkiksi vertaisryhmästä löytyvän kokemusasiantuntijuuden tarjoaminen julkisten palvelujen kehittämisen pohjatiedoksi on kokeilemisen arvoinen vaikuttamisen väline.

Vertaisryhmissä olennaista on yhdessä oleminen ja yhdessä tekeminen. Tekemisen sisällön päättävät osallistujat. Sopiiko teille kantaa ottava vertaisteatteri tai lukupiiri? Kuntosaliryhmä, bocciaporukka, askartelukerho? Kiinnostaako teitä perustaa kirjoittajapiiri työstämään elämänkertoja tai yhteistä runoelmaa sote-uudistuksesta? Löytyisikö jäseniä lavatanssin ystäviin tai äijäjoogaryhmään? Henkisen kasvun ryhmään? Kahvittelukerhoon? Sushiklubiin, penkkiurheilijoiden sohvaporukkaan?

Vertaistuki voi toteutua monella tapaa. Vertaistukihenkilön ja tuettavan suhde on kahdenvälinen. Vertaisryhmissä ohjaajana voi toimia yksi vertaisista. Hän on ryhmän jäsen, joka on itse käynyt läpi samanlaisia kokemuksia kuin muutkin ryhmäläiset. Myös koulutettu vapaaehtoinen tai ammattilainen voi vetää vertaistukiryhmää. He eivät ole ryhmän jäseniä, kuten vertaisohjaaja on. Verkossa toimiva vertaistuki on nopeasti laajeneva ja monipuolistuva vertaisuuden toteuttamisen muoto. Puhelinrinki on monessa yhteydessä toimivaksi havaittu vertaistuen mahdollistaja.

On tärkeää huomata, että puhdas vertaistuki ja ammattiapu ovat eri asioita. Ne voivat kuitenkin toimia rinnakkain ja tukea toisiaan. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat tärkeä yhteistyötaho vertaistoiminnalle. Heidän kauttaan on mahdollista tavoittaa henkilöitä, joille tarjolla olevia vertaistuen mahdollisuuksia halutaan markkinoida. Monet ammattilaiset myös vierailevat mielellään vertaisryhmissä kertomassa oman työalansa ajankohtaisista asioista.