Hengitysliiton viestintätuki hengitysyhdistykselle

Hengitysyhdistys voi hyödyntää hengitysliiton tuottamia viestinnän suunnittelutyökaluja ja valmiita mallipohjia (esim. vuosikello, tiedotepohja, verkkosivustopohja) sekä Hengitysliiton tuottamaa viestintää.
Hengitysliiton järjestötoiminnan uutiset löydät hengitysliitto.fi-sivulta. Muita hyödyllisiä sivustoja, joihin voit linkittää ovat www.stumppi.fi ja www.hometalkoot.fi. Sosiaalisessa mediassa liiton löytää tunnisteella @hengitysliitto seuraavista kanavista: Facebook, Twitter, Instagram ja LinkedIn. Liiton päivityksiä voi jakaa edelleen, niistä voi tykätä ja niitä voi myös kommentoida.

Hengitysyhdistys voi jakaa edelleen omissa kanavissaan liiton tuottamaa materiaalia myös sähköisesti (esitteet, uutiset, sosiaalisen median päivitykset jne.) Hengitysliiton sähköisiä uutiskirjeitä ei yhdistyksen tarvitse jakaa edelleen, sillä ne menevät suoraan jäsenille (Hengityskirje) ja aktiiveille (Hengitysuutiset), jotka ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa jäsenrekisteriin. Uutiskirjeet ilmestyvät 4–5 kertaa vuodessa.
Hengitysuutiset on suunnattu aktiiveille ja luottamushenkilöille.

Hengitys-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa. Se jaetaan jokaisen varsinaisen jäsenen kotiin paperilehtenä, ellei jäsen ole halunnut vain sähköistä lehteä. Hengitys-lehden sähköinen näköispainos löytyy verkosta, linkkiä siihen saa jakaa. Lehdessä julkaistaan 2019 –2020 juttusarja nimeltä Elinvoimaiset paikallisyhdistykset.

Jos sinulla on juttuvinkki, kerro siitä meille lähettämällä sähköpostiviesti tiedotus(a)hengitysliitto.fi. Korvaa (a) osoitekentässä @-merkillä. Hengitysliitto ei pääsääntöisesti julkaise juttuja hengitysyhdistyksen vuosipäivästä tai vastaavista tilaisuuksista.

Hengityskirjeen vieraskynäkirjoitus

Oletko kiinnostunut jakamaan oman yhdistyksesi tärkeitä tapahtumia tai oivalluksia myös muiden iloksi? Jokaisessa uutiskirjeessä on mahdollista julkaista myös 1−2 vieraskynäkirjoitusta.

Vieraskynäkirjoitusten julkaisemista ohjaavat seuraavat periaatteet:

• Kirjoittaja kirjoittaa omalla nimellään ja kertoo myös, minkä yhdistyksen jäsen hän on.
  • Kirjoitus kertoo yleisesti kiinnostavasta ja ajankohtaisesta aiheesta, joka liittyy hengitysyhdistysten toimintaan. Voit olla etukäteen yhteydessä toimituskuntaan ja tarjota aihettasi.
  • Kirjoitus on myönteinen ja jakaa hyviä käytäntöjä. Jos kirjoitus sisältää kritiikkiä, se on käsitelty asiallisesti ja esittää ratkaisuvaihtoehdon käsiteltävään asiaan. Kirjoitus voi siis ottaa kantaa, mutta se ei herjaa eikä loukkaa ketään. Kirjoituksen on oltava lakien ja hyvien tapojen mukainen.
  • Kirjoitus voi olla julkaistu myös muualla.
  • Kirjoitus on kirjoitettu hyvällä kielellä. Toimitus otsikoi, muokkaa ja tarvittaessa lyhentää kirjoitusta.
  • Kirjoituksen lähettäjä vastaa itse siitä, että hänellä on oikeus kirjoitukseen ja siinä esitettyihin mahdollisiin lainauksiin ja sitaatteihin sekä kuva-materiaaliin. Kirjoittaja vastaa myös kuvamateriaaliin liittyvistä kuvaus- ja julkaisuluvista. Huom. kuvissa ei saa esiintyä tunnistettavasti alle 18-vuotiaita.
  • Kirjoituksen merkkimäärä on n. 1000 merkkiä.
  • Jos haluat lähettää kuvan, sen vaatimukset ovat: vaakakuva, jonka leveys on vähintään 600 px.