Esitteet, kuvat ja valokuvaaminen

Hengitysyhdistys voi hyödyntää valmista Word-esitepohjaa, kun se haluaa tehdä tulostettavia esitteitä. Kirjapainossa painettuihin esitteisiin tarvitaan yleensä kuvankäsittelyyn ja taittoon soveltuvat erikoisohjelmat.

Tutustu yhdistyksen käyttöön tarkoitettuun kuvapankkiin. Verkkoon sopivat kuvat (verkkoon optimoidut kuvat) ovat valmiina verkkosivun omassa kuvakirjastossa (media library), kun yhdistyksen omaan verkkosivustoon kirjautuu ylläpitäjän oikeuksin.

Millaisia valokuvia esitteisiin ja verkkoon?

Valokuvaaminen onnistuu kännykkäkameralla, tabletilla ja perinteisellä kameralla. Niiden tuottamat kuvat voivat kuitenkin vaihdella suuresti teknisten ominaisuuksiensa (resoluutio, tiedostokoko jne.) suhteen, joten niiden laatu (tarkkuus, kirkkaus, muokattavuus jne.) vaihtelee. Järjestelmäkameralla saa kuvanlaadultaan parhaita kuvia.

Vinkkejä kuvaamiseen:

• Ohjaa kuvattavia niin, että jokainen esiintyy edukseen kuvassa. Kerro, miten he voivat ryhmittyä ja tee samalla tilanteesta mahdollisimman rento.
  • Tilannekuvat ovat mielenkiintoisia, mutta voit myös rakentaa tilanteesta ”pysäytyskuvan”. Ota kuva niin läheltä tai kaukaa, että tilanne avautuu katsojalle.
  • Muista valaistus. Hyödynnän luonnonvaloa ja laita valot palamaan, jos tilassa on hämärää.
  • Ota vaaka- ja pystykuvia. Erityisesti vaakakuvia on helpompi julkaista verkossa.
  • Huolehdi kuvausluvista. Ota paikallaolijoilta kirjallinen suostumus kuvaamiseen ja lähikuvista tiedot, ketkä kuvassa näkyvät. Poista tarpeettomat kuvat sen jälkeen, kun kuva on käytetty sovitulla tavalla. Tutustu lisää kuvan käyttöä ja säilyttämistä koskeviin asioihin: tietosuoja ja sosiaalisen median ohje.