Hengitysyhdistys verkossa

Hengitysliitto tarjoaa jokaiselle jäsenyhdistykselleen valmiin teknisen alustan omille verkkosivuille. Hengitysyhdistys saa tämän verkkosivun käyttöönsä maksutta liiton tarjoamana jäsenpalveluna. Kaikki hengitysyhdistykset käyttävät samaa verkkosivustopohjaa. Näin hengitysyhdistys on osa tunnistettavaa, laajempaa kokonaisuutta myös verkossa. Verkkosivuosoitteen (eli URL-osoitteen) nimeämiskäytäntö on: www.hengitysyhdistys.fi/yhdistyksennimi.

Hengitysyhdistys huolehtii itse omien verkkosivujensa päivittämisestä. Yhdistys saa valintansa mukaan 1−2 käyttäjätunnusta päivittämistä varten liiton viestintäasiantuntijalta. Tunnukset ovat yhdistyskohtaisia, mutta vain sovitut luottamushenkilöt saavat käyttää niitä.

Hengitysyhdistys voi päivittää verkkosivujensa tekstejä ja kuvia sekä lisätä sinne uusia. Verkkopalvelun kuvakirjastossa (media library) on valmis valikoima kuvia. Päävalikkojen nimet on vakioitu. Tutustu ohjeeseen verkkosivujen päivittämisestä. Ohje saavutettavuus ja sisällöntuotanto puolestaan kertoo, mitä on otettava huomioon teksteissä, otsikoissa, kuvateksteissä.

Hengitysyhdistys voi valita itse, haluaako se olla sosiaalisessa mediassa (some) mukana kuuntelemassa ja vaikuttamassa erilaisiin mielipiteisiin. Tutustu liiton luottamushenkilöille tekemään ohjeeseen sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Voit hyödyntää ohjetta kun pohdit, miksi ja mitä hengitysyhdistys voi somessa tehdä, mihin sen kannattaisi lähteä mukaan jne. Hyvä käytäntö on, että päätös sosiaalisen median hyödyntämisestä tehdään hallituksessa ja kirjataan pöytäkirjaan. Tunnukset on oltava kahdella henkilöllä, joiden nimet kirjataan pöytäkirjaan.